سلام به همه ی دوستای خوب ایتوکی. تو این شماره هم به معرفی یک سری از رشته هایی که می تونین در آنها  ادامه تحصیل بدین می پردازیم. امیدواریم که بتونین رشته ای متناسب با توانایی ها و علائقتون  انتخاب کنین و  در اون رشته به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنین.

آشنایی با شاخه کار و دانش در آموزش متوسط

      آموزش متوسطه ی کار دانش به عنوان شاخه ای از آموزشهای متوسط به آموزشهایی اطلاق میشود که  موجبات ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم  و به فعلیت در   آوردن  استعدادهای نهفته ی آنان را فراهم میسازد تا آنها رابرای کسب  شغل ، حرفه و کسب و  کار مشخص آماده سازد .

ضوابط ورود به شاخه کار دانش:

× مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای  حرفه و فن وهنر

 در سه پایه در دوره ی راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

× در دوره ی متوسط از درس کارگاه خود اتکایی نمره ی راهنمایی و پایه اول متوسط

 دانش آموز در صورت انتخاب درس کارگاه  خوداتکایی حداقل  70 و در صورت عدم انتخاب و یا حذف درس کار گاه خود اتکایی حداقل 60 باشد یا به عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط با شاخه  از 10 کمتر نباشد.

× ثبت نام موقت در تیر ماه در هنرستانهای کاردانش از بین کلیه متقاضیان با معدل کل سال اول متوسطه بین 10 تا 20 به صورت موقت انجام میپذیرد.

× ثبت نام قطعی در مرداد ماه از بین ثبت نام  شدگان موقت با گزینش معدل از بال

 به پایین با توجه  به  ظرفیت  رشته های  هر هنرستان صورت می گیرد.

× دانش آموزان در شاخه کاردانش حداقل 96 واحد درسی را که شامل 53 واحد

عمومی مشترک و 43 واحد مهارتی  میباشد می گذرانند.

× دروس تخصصی در این شاخه به دو بخش نظری ( تِئوری) و عملی (مهارتی ) تقسیم شده است.

متقاضیان شاخه کاردانش میتوانند به یکی از روشهای زیر کسب دیپلم در این شاخه  ناِئل  شوند:

× گرداندن واحدهای عمومی و مهارتی در هنرستانهای دولتی کاردانش.

× گذراندن واحدهای عمومی در هنرستانهای دولتی کاردانش و گذراندن واحدهای مهارتی

 در آموزشگاههای آزاد.

× گذراندن واحدهای عمومی و مهارتی در هنرستانهای کار دانش غیر انتفاعی.

 نحوه ی ادامه تحصیل هنر جویان شاخه ی کار دانش:

 کلیه هنرجویان شاخه ی کار دانش ، پس از پایان دوره ی سه ساله اخذ دیپلم می توانند به طریق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند:

-  بدون  گذراندن دوره ی پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره ی کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور ، پس از 2 سال تحصیل  داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

-   بدون گذراندن دوره ی پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های  وابسته به دانشگاه جامع تکنولوپی ( علمی _ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ  مدرک کاردانی شوند.

-   بدون گذراندن  دوره  پیش دانشگاهی  و با توجه به شرط معدل در دانشگاه آزاد ثبت نام نموده و در دوره ی کار دانی پیوسته ادامه تحصیل دهند

 معرفی رشته های شاخه ی کاردانش:

     دوخت های تزئینی ، برق خودرو ،  تراشکاری  ، درودگری  ، سیم کشی ساختمان ، برق صنعتی ، سیم پیچی الکترو موتور  ، تعمیر کار اتومبیل  ، نقشه کشی ساختمان ، نقشه کشی به کمک کامپیوتر ، امور اداری ، عکاسی و فیلمبرداری ، نقشه کشی صنعتی ، الکترونیک ، سفال و سرامیک ، هنر فرش ، ساختمان ، صنایع چوب ، کامپیوتر ،  کودکیاری  ، مدیریت خانواده ، صنایع غذایی ، جوشکاری

 رشته الکترونيک

الکترونيک ، دانش طراحي ساخت وبررسي عملکرد دستگاه هايي است که با استفاده از خاصيت ذرات باردار الکتريکي اتم کار مي کنند مطالعه چنين وسايلي، شاخه اي ازعلم فيزيک است و طراحي و ساخت دستگاهها و مدارات الکتريکي آن از  تخصص هاي  مهندسي برق – الکترونيک  مي باشد . درس هاي تخصصي هر رشته و مهار ت هايي كه آموزش مي بينند :
در سال دوم دانش آموزان با اصول دانش الکترونيک و کاربرد قطعات آشنا ميگردند سپس در ادامه اصول ارسال و دريافت صوت و پردازش سيگنالهاي صوتيو تعميرات دستگاههاي صوتي را مي آموزند. .
در سال سوم نيز با اصول تصوير سازي و ارسال و دريافت سيگنال هاي تصويري آشنا ميگردند، در نيمه اول سال  تعمير تلويزيون سياه و سفيد را مي آموزند و در نيمه دوم سال  تعمير تلويزيون رنگي را فرا خواهند گرفت.
همزمان با اين مهارت ها  مباني و کاربرد رايانه را فرا ميگيرند و به کار با نرم افزار هاي الکترونيکي مانند  PSPICE  و protel  و multisim  ميپردازند .
در کنار اين مهارت ها طي دوره کارورزي با انجام پروژه هاي تحقيقاتي و ساخت مدارات  به تکميل آموخته هاي خود خواهند پرداخت.

رشته نقشه کشي معماري

 فراگيري علم و هنر معماري و آشنايي با سبک و شيوه هاي معماري اسلامي ايران و جهان و بناهاي تاريخي ساير ملل از مباحث بسيار مهم و ضروري اين رشته به شمار مي رود.
هنرجويان اين رشته در طي دوران تحصيل با مباني هنرهاي تجسمي– ترسيم فني و نقشه کشي – طراحي و درک تصوير – حجم و ماکت سازي – متره و برآورد – کاربرد رايانه در نقشه کشي – مباني طراحي معماري – آشنايي با بناهاي تاريخي، مواد و مصالح ساختماني، نقشه برداري و ترازيابي با دوربينهاي نيو آشنا مي شوند.

زمينه هاي و عناوين شغلي رشته مذکور :
-نقشه کش نقشه هاي اجرايي معماري
-نقشه کش معماري داخلي
-نقشه کش نقشه هاي سازه اي
-نقشه کش کامپيوتري
-کمک پژوهشگر معماري
-کنترل کيفيت ساختمان
-دفاتر مهندسين مشاور و طراح
-مترو
-نظارت بر امور ساختمان

خصوصيات دانش آموزان علاقمند به رشته معماري:
1-داشتن زمينه هاي هنري و مخصوصاً طراحي
2-پرکار و با حوصله
3-علاقمند به ادامه تحصيل
4-داشتن زمينه رياضي

ادامه دارد  .........

+ نوشته شده توسط مينا جلالیان در دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1389 و ساعت 13:53 |


Powered By
BLOGFA.COM